Kun olemme keskustelleet johdon ja/tai työntekijöiden kanssa, on seuraava vaihe on tyypillisesti segmentoida kohdeyleisö ja löytää optimaalinen asiakassiirtymä kullekin segmentille. Asiakassiirtymä on erittäin tärkeä digitaalinen strategia. Asiakassiirtymä on konkreettinen asiakasmatka ostoprosessin alusta loppuun. Toisin sanoen mahdollisesta asiakkaasta tulee ensimmäistä kertaa tietoinen asiakkaamme (yrityksen) tuotteesta, kun hän (potentiaalinen asiakas) on huomannut tuotteen ja sitä seuraavan ajan jakson, kunnes hän (potentiaalinen asiakas) ostaa asiakkailtamme (yritykseltä).
Segmentoinnilla on tärkeä rooli asiakassiirtymässä, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia ja siksi heitä on käsiteltävä eritavalla alusta loppuun.
Rekvisiitta
Kun olemme saaneet segmentoitua meidän erilaiset kohderyhmät, valitsemme näistä ne kaikkein oleellisimmat kohderyhmät. Työskentelemme tyypillisesti neljän erilaisen toiminnon kanssa: Sähköposti, PPC, SEO ja sosiaaliset mediat. Jokaisesta näistä on hyötyjä ja haittoja, mutta lähtökohtana on segmentoitu kohderyhmä. Keskitymme läpi koko prosessin strategiaan, jossa yhdistyvät toisiaan täydentävät toiminnot.
Miksi digitaalinen strategia on tärkeä
Mikäli sinulla ei jo ole digitaalista strategiaa, on korkea aika hankkia sellainen. Vuonna 2015 digitaalinen kauppa kasvoi jopa 10 prosenttia tanskalaisten keskuudessa, ja eurooppalaisten yleisesti, eli on selvää kuinka ollaan valmiita digitaaliselle kaupankäynnille. Digitaalinen kaupankäynti on trendi, joka näyttää jatkavan kasvuaan vielä ainakin seuraavan parin vuoden ajan. Mikäli et jo ole aitiopaikalla osallistumassa digitaalisen kaupan kasvuun, sinua ei yksinkertaisesti huomioida digitaalisilla markkinoilla ja kilpailijat saavat edun.
Kuka tarvitsee digitaalisen strategian
Useimmilla yrityksillä pitäisi olla digitaalinen strategia. Tämä koskee B2B, B2C, hyödykkeiden tuottajia, osakeyhtiötä, ohjelmistoyrityksiä jne. Osa B2B-yrityksistä on todennut, etteivät he tarvitse digitaalista strategiaa, koska myynti tapahtuu henkilökohtaisten kontaktien kautta. Seurauksena on kuitenkin se, että yritykset menettävät mahdollisuuden vaikuttaa heidän kohderyhmiin digitaalisten medioiden kautta ja näin ollen heidän konversioprosentti kasvaa, kun he ovat kentällä puhumassa kasvotusten asiakkaidensa kanssa.
Ero offline-strategiasta
Monet suuret tanskalaiset yritykset käyttävät nykyisin isoja konsultointifirmoja strategian suunnitteluun. Arvostamme suuresti Amerikan suuria konsultointitaloja, mutta me teemme asiat hieman toisin. Obsidian Digitalilla olemme syntyneet digitaaliseen aikaan, ja vaikka suurin osa johtajistamme tulevatkin suurista, kansainvälisistä konsultointitaloista, olemme paljon teknisempiä kuin monet muut kilpailijamme. Meidän lähtökohtana työskennellä teidän digitaalisen markkinoinnin parissa, on näin ollen parempi. Meidän strategiset ratkaisut perustuvat syvästi teknologiseen ymmärrykseen, jota ei monilla määritelmien mukaan ole.