Kaikkein suosituin ja tehokkain PPC muoto on ehdottomasti hakukonemainonta. Suurimmat hakukoneet kuten Google ja Microsoft Bing tarjoavat mahdollisuutta ostaa hyvän paikan hakukonetuloksissa mainosten avulla. Maksat hakukoneille siitä, että ne ohjaavat käyttäjät kotisivuillesi mainoksen kautta.
Siksi PPC mainonnan hyvä lähtökohta on, että tuotteillasi on hyvä voittomarginaali, joten sinulla on niin hyvä tuotto kuin myös hieman ”ekstraa” ostaa klikkauksia. Sanotaan, että myyt tuotteesi verkossa hintaan 500 euroa ja tienaat 350 euroa per tuote. Näistä 350 eurosta haluat tallettaa 200 euroa suoraan pankkiin, joten sinulle jää 150 euroa mainostamiseen.
PPC-mainonnan tavoitteena on tietysti tuottaa ylimääräistä, suhteessa siihen mitä kyseinen yritys on investoinut, vaikka ei tietenkään kaikki mainokset tuota ylimääräistä.
Jokatapauksessa, monet hyödyntävät tätä työkalua erityisesti brändäykseen liityen. PPC on tehokas tapa yhdistää tiettyjä strategisia hakusanoja johonkin tuotteeseen ja näin ollen voit myös vaikuttaa siihen mihin hakusanoihin brändisi liitetään. Lisäksi PPC pystyy hankkimaan huomiota ja on niin sanottu ”word of mouth” jonkun brändin ympärillä, jota ei tietenkään voida suoraan mitata ylimääräisenä tuottona.