Googlen paikallisten hakutulosten kärkeen sijoituttaessa on huomioonotettava useita tekijöitä. Monet SEO-tekijät kävelevät käsi kädessä yleisissä hakutuloksissa sillä välin, kun toiset tekijät ovat erityisen tärkeä paikallisissa hakutuloksissa sijoituttaessa.
Luo Google My Business -profiili
Edellytys sille että Googlen hakukone psytyy sijoittamaan sinut karttanäkymään, on profiili Google Plus Local -palvelussa. Tänne sinun tulee ilmoittaa tietoja esimerkiksi yhteystiedot ja kuvaus yrityksestäsi. Googlen hakukone käyttää näitä tietoja sijoittamaan sinut maantieteellisesti, mutta myös sijoittamaan kotisivusi paikallisissa hakutuloksissa.
Synkronoi yhteystiedot
On tärkeää, että yhteystietosi synkronoidaan kaikilla mediakanavilla, joista sinut ja yrityksesi voidaan löytää. Tämä tarkoittaa, että nimi, puhelinnumero ja osoite ovat kaikkialla samat; niin Google Plus Local -palvelussa kuin Krak:issa, Facebookissa ja Trustpilotissa. Mikäli nämä tiedot eivät ole samat, voi Googlen hakukoneella olla vaikeaa koota nämä yhteen ja sijoittaa yrityksesi, jolla on loppupeleissä negatiivinen vaikutus sijoitustuloksissa.
Linkkienrakennus
Yllä olevaan voitaisiin lisätä, että yhteystietojen yhtenäistäminen kaikissa mediakanavissa toimii yhtenä linkkienrakennusmateriaalina. Nämä toimivat referensseinä – niin kutsuttuina ”verkkoviitteinä”. Mitä enemmän verkkoviitteitä sinulla on, sitä paremmin sijoitut Googlen paikallisissa hakutuloksissa.
Toki on tärkeää toteuttaa myös perinteinen linkkienrakennus verkkosivustollesi. Tämä tarkoittaa, että ulkoisten lähteiden tulee linkittää kotisivuillesi. Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa on tärkeää, että kotisivuilla, jotka linkittyvät sinuun, tulee olla paikallinen maantieteellinen osuvuus. Tämä tarkoittaa, että voit edistää näkyvyyttäsi Googlen paikallisissa hakutuloksissa saamalla paikalliset ja laadukkaat kotisivut linkittymään omille kotisivuillesi.