Perinteisessä markkinointitekniikassa todetaan, että mitä enemmän vaikutusvaltaa asiakas saa tiettyyn pisteeseen saakka, sitä todennäköisempää on myös konversio. Riippuen tuotteesta, saattaa tämä luku vaihdella vähäisestä vaikutuksesta kaksinumeroiseen lukuun saakka. Kalliit ja monimutkaiset tuotteet vaativat enemmän vaikutusta – touch points englanniksi – halutun konversioprosentin saamiseksi.
Olemme virallinen Facebook-toimisto ja meidän osaamisen ansiosta sinulla on mahdollisuus hankkia edullisesti ja tehokkaasti enemmän kosketuspisteitä (touch points).
Facebook-mainonta luo arvoa sekä monimuotoisen myynnin että ilmoittautumisesta koituvien välittömien kustannusten kannalta, mutta joka johtaa myös tietoisuuden kasvuun kohderyhmistä. Näemme asiakkaillamme, kuinka Facebook-mainonta edistää myös lisääntynyttä tietoa ja näin ollen CTR (Click Through Rate) kasvua muissa kanavissa kuten Google AdWordsissä ja orgaanisia hakutuloksiä yhdessä sähköpostimarkkinoinnnin kanssa. Kun asiakas tuntee nimesi ja näkee sen hakutuloksissa, napsauttaa hän sen auki mitä todennäköisemmin kuin mitä esimerkiksi ensimmäisellä kerralla.
FB-mainosten kilpailullinen hyöty
Et voi rajata verkkomainonnan vaikutusta vain yhteen kanavaan.
Kuten yllä on mainittu, voi hyvin hallittu Facebook-mainonta edistää korkeampaa CTR:ää hakutuloksissa, koska mahdolliset asiakkaasi tuntevat sinut paremmin.
Ja Facebook voi suoraan myös olla yrityksesi kilpailukykyä lisäävä hyöty.
Uudelleenkohdentamisen avulla mainostat vain niille henkilölle, jotka ovat vierailleet kotisivuillasi, mutta jotka eivät ole muuntautuneet. Jos ostat 100 vierailijaa AdWordsissä, ehkä noin viisi heistä palaa. Uudellenkohdentamisen avulla voit saavuttaa jopa loput 95%, matalampaan CPM-hintaan.
Voit nähdä uudelleenkohdentamisen eristävänä markkinointikanavana, mutta on oikeudenmukaisempaa jakaa tulokset osiin suhteessa muuhun myyntiisi. Jos yrityksesi tulos on 40% Google AdWordsista niin kannattaa lisätä 40% Facebookin uudelleenkohdentamisesta suoraan AdWordsiin. Tällä tavoin hinta per palautunut kävijä tai sinun CPA laskee AdWordsissä.
Kun AdWordsin konversiohinta laskee, voit sallia itsellesi tarjota kalliimpaa klikkaushintaa kuin kilpailijoilla ilman uudelleenkohdentamista Facebookissa. Tällä tavalla voit varmistaa itsellesi ykköspaikan samankaltaisissa tuotteissa joihin hintapaine kohdistuu.
Mitä Facebook-mainonta maksaa?
Tämä on kysymys jonka me usein – ja hyvästä syystä – kohtaamme. Hintaa on vaikeaa arvioida etukäteen, sillä se riippuu niin monesta erilaisesta tekijästä.
Olemme tehneet tämän videon, joka selittää miten paljon mainostaminen maailman suurimmassa sosisaalisessa mediassa voi maksaa.
Facebook toimii huutokaupan tapaan, joka indikoi miksi hinnoittelukysymykseen on vaikea antaa suoraa vastausta. Voimme toki tarjota, kuinka paljon olemme valmiita maksamaan, että Facebook näyttää mainoksemme yleisölle – tai tarjous, jonka voimme Facebookin antaa tarjota meille.
Lisäksi hintaan vaikuttavat myös monet muut olosuhteet.
Valitsemallamme kohderyhmällä on suuri vaikutus siihen hintaan, jonka maksamme Facebookissa. Mitä enemmän tiettyyn kohderyhmään tarjotaan, sitä suuremman hinnan Facebook vaatii. Vastaavasti tämä antaa mahdollisuuden laskea hintaa, mikäli kohderyhmä voidaan määritellä yksityiskohtaisesti, jota kohden harvempi yritys mainostaa.
Markkinatilanne voidaan siten yhdistää, että juuri sinun kohderyhmäsi on houkutteleva monille muille yrityksille, joka puolestaan nostaa mainoksesi hintaa. Tässä kohtaa on tärkeää muistaa, että täydellistä kohderyhmää ei kannata uhrata pelkkään yritykseen laskea kustannuksia.
Vuodenaika on tekijä, joka ei pelkästästään ole tärkeä osa vähittäiskaupassa. Yhä useammat ajankohdat vuodesta kategorioidaan huippusesongiksi, jolloin yhä useammat yritykset käyttävät enemmän rahaa markkinointiinsa ja näin ollen nostavat hintoja – perinteinen – kysyntä vs. tarjonta.
Esimerkiksi, joulu on yksi vuoden kiireisimmistä sesongeista, mutta myös palkkapäivä on ajankohta, jolloin monet haluavat näyttää tuotteidensa mainoksia palkansaajille. Korkeampi hinta ei suinkaan tarkoita sitä, että tulisi mainostaa aina huippusesongin aikaan, mutta on silti hyvä huomioida, että kustannukset ovat suuremmat verrattuna vuoden muihin sesonkiaikoihin.
Myös mainoksen laadulla on paljon sanottavaa, mitä tulee hintaan. Laatua arvioidaan kahden pykälän kautta:
Osuvuuspisteet: vastaanotat arvion joka ikisestä mainoksesta, joka kertoo kuinka täsmällinen mainoksesi on tietylle kohderyhmälle. Korkeat pisteet tarkoittavat automaattisesti tuloksia, mutta osuvuus laskee sinun hintaa. Osuvuuspisteet nousevat, mikäli yleisö reagoi myönteisesti (klikkaa, tykkää, jakaa jne.) ja vastaavasti laskee, mikäli yleisö reagoi negatiivisesti (piilottaa julkaisun, ilmoittaa spämmin jne.).
Click-through-rate: CTR kuvaa mainostesi klikkaussuhdetta eli napsautussuhde kertoo kuinka moni mainoksen nähneistä on klikannut sitä. Korkeampi CTR tarkoittaa hyvää osuvuutta kohderyhmässä, joka on parametri, jota Facebook toivoo lisättävän ja tästä syystä laskevat mainoksesi hintaa.